E-bike TREK

Prerábka na stredový pohon cyclone:

Horský bicykel približne 5 rokov starý, v solídnom stave. Tu padlo rozhodnutie na pohon stredový cyclone 1680W s možnosťou 2 prevodníkov na reťaz ktorá poháňa zadné koleso a jedného prevodníku na reťaz k motoru. Na kľukách je samozrejme volnobežka ako aj na motore , takže bike sa dá využívať ako štandardný. /o niečo tažši/

Zvolený motor ako aj samotný bicykel a jeho kostra dáva možnosť tuningu takže všetko je ešte v rozpracovanom stave, no priebežne to tu doplním.

Úpravy sú:

  • koleso zadné poskladané z nových dielov./ráfik,náboj,špice,niple,160 kotuč,mechanické prasiatko/
  • koleso predné- doplnený 160 brzdný kotúč a mechanické prasiatko
  • brzdové páčky zadná samostatná kotúčova-160, predná samostatná kotúčová, predná a zadná TEKTRO ráfikové - brzdia spoločne na jednu páčku.
  • riadidlá: umiestnené dva predstavce pod sebou / na jeden volant sa všetko nevošlo tak mám umiestnené predstavce dva/
  • prehadzovačka: nová
  • kazeta je 8 r + adapter rozšíril rozsah. Pôvodná kazeta 11-32, teraz 11-42
  • tuning pôvodných prevodníkov od cyclone. Pôvodné 48/48/32 teraz 48/42/32 - sprevodované do pomala / sily. Teda celkovo je na ceste bike pomalší ale v terene.....:-)

Plášte a ich hodnotenie:

Plášte nasadené na biku su Schwalbe BigBen biele. Ideálne plášte na asfalt, cyklochodníky a mesto. Šotolina, poľná cesta sa ešte dá zvládnuť, no kamienky a ťažší terén už je nad ich sily. Plášte už nesedia, nekopírujú terén a ich adhézia je veľmi zlá. Jazdu preto bolo nutné prisposobovať plášťom a tak boli vymenené.

  • motor je veľmi silný na použité súčiastky ako sú prevodnik, kazeta a reťaz, ktoré sú vyrobené k použitiu ľudskej sily - problem s primárnou aj sekundárnou reťazou /po uprave software RJ je to lepšie no už to nieje 1.6KW a plný výkon, krútiacy moment aký daný motor umožnuje ale degradácia na nižšiu triedu./ všetko je vo fáze testovania takže soft sa bez problému da upraviť nazad, no ťažšie sa prerába a upravuje uchytenie motora, primárny prevod ako aj sekundárny prevod.

edit: po pridaní silnej pružiny na napínač primárnej reťaze všetko funguje na 100%. Uvidíme čo urobia so súčiastkami nabehane km

RJ je naprogramovaná na pôvodný stav: plný výkon.

edit 6.5.2015: po 70 km sa povolilo stredove zloženie. Zloženie som dotiahol za 2 min takže uvidime neskôr či sa to bude opakovať.

edit 8.5.2015: počas výjazdu na Popradské pleso sa roztrhla reťaz. Oprava trvala 2min škoda len že som nitovač nemal so sebou. Po tejto skusenosti zriadujem "poľnu" servisnu taštičku.

edit 10.5.2015: počas výjazdu na Sliezsky dom pri nie celkom štastnom preradovaní rychlosti krutiaci moment bol aj na 3 rychlostnom stupni /1.14/ tak sylný že zodvihol predné koleso do vzduchu. Retaz aj cez tuto udalosť vydržala!

edit 11.5.2015: stredové zloženie znovu začalo škrípat. Cele som ho rozobral a zistil som že chyba s povolovaním mohla biť sposobená vložením nevhodnej vymedzovacej podložky. Tu som teraz vyhodil a dal som nové. Teraz by to už malo bit OK. Čas ukaže.

edit14.06.2015: po 350 km sa stredové zloženie už nepovolilo, no začalo v ňom vrzgať a šripať. Znovu rozborka a výmena inych širších vymedzovacich podložiek. Podložky nesedia preto lebo, stredové zloženie / puzdro/ na kostre TREK je širšie ako bolo určené výrobcom e-sady cyclone. Čas ukázal že znovu to nebolo ono. Ďaľšie najazdené kilometre preveria nové riešenie.

edit16.07.2015: medzičasom som zakúpil zadný nosič , upevnuje sa na sedlovú trubku. / nosnosť 10kg/ Akumulátor váži 4kg. Rozloženie váhy a celkový dojem nieje najlepší, no použitím nosiču odpadá ruksak na chrbáte. V teréne to je ešte horšie. Váha 4kg síce limit 10kg nosnosti vpohode splňa , no výrobca asi neuvažoval a nepredpokladal, že bicykel pojde v ťažkom teréne a tak okolo 500 najazdených km, cca 120 s nosičom sa nosič zlomil.

Záver je teda viac ako jasný, na asfalte sa tento nosič použiť dá , no v terene NIE! Ostatné komponenty zatial OK. Bicykel s nosičom /ešte nezlomeným / je aj na foto hore.

prevodníky / zvolenie správneho pomeru a počtu / testovanie rôznych kombinácii

edit: prevodníky som nakonic zvolil 32 z a 42 zubov na reťaz sekundárnu / na koleso/ a 48 z na primárnu reťaz - na motor. Prevodník 32 zubov využivam bez problemov v teréne na kazetu : 42,32,28,24,21 a 16 zubov. To pri výkone motoru 1.6kw omedzenom na ridiacej jednotke na 60% prejde akymkoľvek profilom trate aj bez pomoci človeka /pedálovanie/. Otestované stúpania / kopce / motor pri prevode 32/42 tahá bez problémov, no horšie je to s udržaním sa na bike. Jednoducho bicykel odíde spod vás v strmom kopci. Rýchlosti su pri kadencii motora cca 160 od 15 km/h do 35km/hod podľa prevodu na kazete. Prevodník 42z používam na asfalte spolu s prevodom na kazetu od 32 do 11 zubov. Tam na rovine rýchlosť dosahuje do 50 km/h bez problémov a pri miernom klesaní až do 70km/h.

Môj osobný záver:

  • v terene sa zdá ako výhodný stredový pohon kvoli možnosti využivania prevodou na koleso.
  • na druhej strane je to aj najväčší problém
  1. Tieto dva body smerujú a vysvetľuju že stredový pohon je veľmi dobrá voľba pre horské bicykle ktoré jazdia cestu pripadne ľahký terén ale aj s extrémnym prevíšením. Výkon je ideálny 250W-500W a malý fľašový akumulátor umiestnený v ráme. Dobrá kombinácia pre aktívneho človeka, ktorý chce bicykel s podporou. Nie motorku.
  2. Na opačnom konci sa nachádza DH bike na ozajstný ťažký terén a "vybláznenie" sa, kde je ideálna kombinácia celoodpružená kostra, dobrá predná vidla, samozrejme kotúčové brzdy lebo ráfkové vo vode a blate strácaju učinnosť a koleso sa zbytočne prehrieva a v extremnych pripadoch hrozi defekt až zničenie pneumatiky. Tomu ideálne sekunduje zadný HUB motor o výkone aspon 3kW až 8kW. Taký výkon zaručuje dobrú učinnosť a trakciu bez pedálovania a pri jednom dobre zvolenom prevode to bude stále bicykel. Tak silný HUB motor vás potiahne svižne vpred kopec - nekopec len pootočením akcelerátoru. Nieje za potreby báť sa o zvolený reťazový prevod, správnu reťazovú linku aby reťaz nespadla atd... Je pravda že je to stále elektromotor a tak hlboká voda a brody nieje k tomuto riešeniu vôbec priateľské.

Posledný edit:

Od júna 2015 po posledných upravach už všetko šlapalo ako malo. Medzičasom som ale zistil že viac jazdim s bikom važiacim 28kg bez pohonneho akumulatoru / kvoli treningu a aj zdraviu/ a hlavne uplne potichu. Aj ked Cyclone nieje spalovaci motor, a jeho hluk je na omnoho nizsej urovni. Ale zvuk za jazdy je znatelný. Tieto skutočnosti ma primäli k demontáži motorovej sady cyclone.

Bike TREK som uviedol do pôvodného stavu, teda klasický horský bicykel. K nemu som dokúpil cyklokrosový bicykel STEVENS a s touto dvojicou som nadmieru spokojný.